På vår första lektion i didaktik diskuterade vi om
vilka alla omständigheter som påverkar undervisningen. Vi kom fram med en lång
lista med allt från elevens personliga motivation till olika lagar och
regleringar. Då vi läste igenom artiklar som behandlade didaktik fastnade vi
för en modell som är mycket omfattande och som tycktes innefatta mycket av det
som vi diskuterat om på föreläsningen. Denna modell heter ”Den Didaktista Triangeln”.
Som namnet beskriver består modellen av en triangel. Varje hörn representerar
en sak som påverkar undervisningen, dessa faktorer är lärare, elev och
innehåll. Runt triangeln kan man dessutom rita en cirkel som symboliserar de
yttre faktorerna som påverkar undervisningen, som, t.ex. skolan eller samhället
som inlärningsomgivningen befinner sig i. Här nedan finns en bild av modellen
som gör den mer åskådlig.
Alla delarna i
triangeln måste fungera ihop för att nå de mål som fastställts i den nationella
och kommunala läroplanen. Eftersom
modellen är mycket omfattande är det svårt att analysera den i sin helhet,
därför brukar man ofta spjälka upp den och analysera två faktorer i taget. Vi
börjar med att granska förhållandet mellan lärare och elev närmare.
Det pedagogiska
förhållandet mellan läraren och eleven är asymmetriskt, d.v.s. att läraren i
denna situation har något som eleven saknar. Ju yngre eleven är desto mer
framhävs asymmetrin i förhållandet. Det läraren har är kunskap som hon eller
han lär ut till eleven. Då eleven lär sig, mognar och blir mer självständig, jämnar förhållandet ut sig. Förhållandet till läraren är viktigt, eftersom barn
lär sig i social interaktion och behöver vuxna som kan stöda deras kognitiva
processer.
Läraren har en
ganska stor frihet i formandet av det pedagogiska förhållandet. Hon eller han
får själv avgöra om hurdant förhållandet skall vara, om det t.ex. skall vara
auktoritärt, elevcentrerat, psykologiskt eller kompetensbaserat. Dock anser vi
att denna frihet skiljer sig mycket på vilken nivå man undervisar. Grundskolans
läroplan t.ex. uttrycker ganska starkt att undervisningen skall vara
elevcentrerad, vilket minskar den frihet läraren har. Däremot har lärare på
universitetsnivå större frihet då det gäller den relation hon eller han vill ha
till studerandena.
Innehåll i den Didaktiska
Triangeln syftar på de ämnen och teman som står i fokus för lärandet. Då man
granskar förhållandet mellan lärare och innehåll är lärarens kompetens central.
Det skall finnas en balans mellan ämneskunskap och pedagogisk kunskap.
Förhållandet mellan dessa två kunskaper varierar beroende på vilken nivå man
är. Vi anser att pedagogisk kompetens är viktigare än ämneskunskap då det
gäller lågstadienivå. På högre nivåer ökar kravet på ämneskunskap och det
ställs inte längre lika höga krav på pedagogisk kompetens. Vi anser dock att
pedagogisk kunskap är viktig på alla nivåer av utbildning, från förskola till
universitet.
Det sista
förhållandet som granskas i modellen är förhållandet mellan studerande och
innehåll. Innehållet bestäms av lagar och regleringar, som t.ex. läroplanen,
var det nämns syfte och mål för alla läroämnen och årskurser. Processen som
sker mellan eleven och innehållet är studerandet och själva lärandet. Lärarens
uppgift är att styra elevens studerande så att hon eller han lär sig det som
läroplanen har fastställt. Med andra ord är det lärarens uppgift att vägleda
eleven i sitt självständiga studerande.
Sammanfattningsvis
påverkas undervisningssituationen av olika faktorer, som eleven, läraren,
innehållet och även olika samhällsfaktorer som lagar, resurser, värderingar
etc. Förhållandet mellan elev och lärare är viktigt, eftersom eleven behöver
någon med pedagogiska kunskaper som kan vägleda och stöda honom eller henne i
sitt lärande och i sin personliga utveckling.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti