keskiviikko 17. joulukuuta 2014

På Eriks lektion

När klockan blev 8 och vi med Erik gick mot klassrummet som låg i C-trappan, precis där biologilektionerna alltid varit, hade där samlats ca 15 elever. En hel massa hälsningar som bl.a. ”Morjens Erik” och ”Moron Erik” hörs i trappan då de får syn på sin lärare. Vissa ansikten var bekanta, och det var ju inte så konstigt eftersom de var abiturienter och jag själv blev student våren 2013.
När vi gick in i klassrummet satte sig alla ner och jag längst bak i klassrummet för att kunna observera lektionen så bra som möjligt. När jag väl hade plockat fram mitt häfte fastnar blicken på väggen där ett mitt arbete om hjärnan från andra klassen i gymnasiet hänger, litet roligt nog.

Denna lektion som jag satt på var en repetitionskurs i biologi inför skrivningarna. Erik började lektionen med att säga att han har en gammal bekant som gäst som de inte skall bry sig om, förutom om de tvivlar på hans kunskap och vill fråga mig istället (som borde kunna detta). Eleverna skrattade till litet och såg bak på mig och hälsade. 

Som väntat, följde en repetition av föregående lektion på väntat sätt. Erik bad varje elev i tur och ordning räkna upp en följd av global uppvärmning. Inte en enda elev verkade obekväm med situationen utan svarade med iver vad de kunde. Då de sagt vad de kunde kompletterade ännu läraren med det som blivit osagt.

Läxan tills idag hade tydligen varit att bekanta sig med, inte lusläsa, ett kapitel i boken om radioaktiv strålning som de sedan började gå igenom. Han ber dem skriva ner de viktigaste punkterna inom ämnet och förklarar själv varje punkt och ett exempel också. Hela tiden märker jag att han vill hålla eleverna närvarande och frågar dem vad de vet om saken. Ibland frågar han hela klassen medan han ibland, som väldigt typiskt Erik är, frågar en enskild person. Jag märkte att ingen elev som blev ”utpekad” att svara på en fråga kände sig obekväm, om de inte visste något svar hittade de på någonting roligt som det sedan blev ett litet skämt om och Erik fyllde på med något han också. Väldigt ofta skämtades det under lektionen, men alla elever hade ändå en sådan respekt för läraren att det aldrig spårade ur. Det var ingen konst att observera den starka social kontakten som Erik nämnde under intervjun.

Intressant gällande Eriks undervisningssätt, som det alltid varit, är att han så gott som aldrig använder sig av tavlan eller powerpoint presentationer eller dylikt. Han sitter på en pulpet längst fram i klassen och det ger en väldigt avslappnad stämning. När de talade om radioaktiv strålning visade han som omväxling en kort video som handlade om olyckan i Tjernobyl.
 Eriks lektion kan litet förliknas vid en dialog, där han väldigt ofta gav ordet till eleverna och de fick förklara och försöka komma fram till rätta svar själva.

I och med att detta var en repetitionskurs inför studentskrivningarna nämnde Erik ofta vad som bör finnas med i ett bra svar om en frågan skulle gälla det som de just då pratade om. Och nu och då räknade han upp de nyckelord som de behandlat eller vore viktigt att få med i de olika sammanhangena.

Det som de nu hade som inte jag hade när jag gick i skolan var 75 minuters lektioner. Så när ungefär 65 minuter hade gått bad Erik eleverna att fråga någonting som blivit oklart eller i övrigt någonting de funderade över. När de inte hade frågor mera började de plocka ner sina grejer i väskorna och då frågade en pojke ”Hej Erik, vi sku vila ha me dej som lärare på vår abikryssning, int sku du kuna koma?”. Småskrattande svarar Erik att han ska fundera över saken till nästa lektion medan eleverna går ut genom klassrummet.

Speciellt de två hörnen av den Didaktiska Triangeln; den handledande rollen som lärare och elevcentreringen framkom tydligt såväl i intervjun som i observationen. Det att läraren knappt alls behöver använda sig av något material visar, enligt mig åtminstone, en otrolig kunnighet samt säkerhet hos Erik.

Lektionen var precis lika bra och givande som när jag som elev satt på dem, så jag håller fortfarande fast vid att han är favoritläraren.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti