keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Intervju över en kopp kaffe

En tisdagmorgon klockan 07:30 hade jag träff i mitt gamla gymnasium i Raseborg med min favoritlärare genom tiderna, Erik som han får heta i denna blogg. Ett varmt välkomnande av honom och det äkta intresset av att få veta vad jag sysslar med nu för tiden kunde inte göra (den tidiga) morgonen bättre. Själv hade jag Erik som biologilärare både i högstadiet och gymnasiet och kan utan tvekan säga att han bidrog till mitt val av studier.
Jag visste att börjar jag inte intervjun så snabbt som möjligt kommer vi att prata om helt andra saker tills klockan är 8 och lektionen borde börja. Så över en kopp kaffe började jag ställa mina frågor. Denna gång ställde jag frågorna till honom som en gymnasielärare.

Mina första frågor angick faktorer som han tycker påverkar undervisningen, planeringen av undervisningen samt om den nya läroplanen redan påverkat på något vis.

Kursen och målgruppen menade Erik att är faktorer som mest påverkar undervisningen. Han sade att det är stor skillnad på om han lär ut åt låt oss säga 40 elever en obligatorisk kurs eller en fördjupad kurs var elevantalet är t.ex. 15. När han berättade att han har varit lärare i skolan nu i litet på 30 år menade han att han har lärt sig se hur undervisningen skall utföras från den första gången han ser sin nya grupp av elever.

Planeringen av undervsiningen sade Erik att nu mera är en rutin, men något som han poängterade som viktigt var att det skall finnas möjlighet till och att man måste vara beredd på förändringar ifall det visar sig vara nödvändigt. Han sade även att “Jag kan lova att jag läser mina läxor bäst av alla mina elever”.
Angående den nya läroplanen svarade Erik att han inte ännu gjort förändringar, utan att högre styrgrupper ännu har hand om saken. Han nämnde också att de flesta förändringar som han gör sker naturligt och att de nya direktiven främst syns hos nya lärare.

Eleverna, som Erik anser som det viktigaste i undervisningen, motiverar han genom att upprätthålla bra social kontakt med dem, samt att undervisningen och kursprovena varken får vara för lätta eller för svåra. Alltid då det finns tid eller möjlighet använder sig Erik av learning by doing, eftersom han anser att det är ett ypperligt sätt att behandla och lära sig kunskapen själv. Han tycker dock att det är synd att det speciellt i gymnasiet ofta är ont om tid och alternativa undervisningssätt uteblir.

Genom att inte själv vara “för” klok menade Erik att han beaktar elevers olika nivåer i sin undervisning. Han sade att man förstås som lärare måste kunna sin sak och helst också brinna för sitt ämne men att man måste förstå sig på de elever som kan ämnet mindre bra än andra. Att förklara någonting på ett komplicerat sätt, ifall det skulle kunna göras på ett lättare sätt, för att själv verka väldigt klok och kunnig menade Erik att är det sämsta en lärare kan göra. För de elever som däremot vill veta ytterligare detaljer skall man kunna ge dessa den information. Erik ansåg det också viktigt att en lärare skall kunna behandla flickor och pojkar lika, och det kan jag av egen erfarenhet säga att han kan.

Att aktivera eleverna med frågor från föregående lektion direkt de första minuterna av lektionen är ett koncept som Erik alltid kört med. Han sade att det förbättrar stämningen i klassen samt att tröskeln att kunna fråga eller avbryta honom blir genast lägre om varje elev får “öppna munnen” från början.

Denna repetition var någonting som skiljde Erik från alla andra lärare, och när han nämnde denna så hoppades jag på att jag skulle få observera den nu, i hopp om att inget förändrats sedan jag själv gick hans kurser.ra för lätt eller för svår. Kursundervisningen varken får vara för lätt eller för svår. Kursproven får inte heller luta åt nnya t

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti