keskiviikko 17. joulukuuta 2014

På Anitas lektion

Jag var klar med intervjun och hade suttit och diskuterat annat en stund med Anita då den bekanta skolklockan ringde in för dagens första lektion. Jag satte längst bak i klassrummet och väntade på att den sista skolveckan för eleverna skulle inledas. Anita hälsade på alla, väntade på deras uppmärksamhet och började lektionen.

Idag skulle klassen gå igenom geometriska och symmetriska figurer. Anita började med att involvera alla elever i undervisningen genom en mer praktisk uppgift. Alla barn fick klippa ut en symmetrisk figur ur ett papper, varefter Anita frågade frågor om symmetriska och geometriska figurer. Som Anita berättade i intervjun är hennes sätt att lära mycket elevcentrerat och mångsidigt, barnen fick lära sig genom olika sinnen. Förutom den kinestetiska stimulansen använde sig läraren även av visuell stimulans (m.h.a. smartboard) och auditiv stimulans.

Trots att Anita tidigare hade sagt att dagen börjar med en mycket traditionell lektion, tyckte jag själv lektionen skiljde sig mycket från de lektioner som jag haft på lågstadiet. Upplägget av lektionen var traditionellt, då läraren började med att gå igenom teorin och eleverna fick räkna i matematikboken därefter. Men själva teori-delen av lektionen var inte traditionell enligt mitt tycke. Istället för att berätta om för eleverna de karakteristiska dragen av geometriska figurerna och symmetri, frågade hon mycket frågor av eleverna. Hon försökte utveckla elevernas tankar och få dem själv att förstå kopplingarna. Efter en 20 minuters introduktion fick eleverna öva sina nya kunskaper i matematikboken. Jag tyckte teori-delen mycket bra motsvarade det Anita hade berättat till mig om sitt lärande. I intervjun berättade hon att hon anser att lärandet sker i socialt samspel, att lärandet skall vara elevcentrerat och att det skall väcka elevens eget intresse, allt detta märktes genom hennes sätt att lära ut nytt genom att fråga frågor.

Två av eleverna i klassen fick gå med specialläraren och räkna sina uppgifter avskilt från de andra, medan klassläraren själv gick runt och hjälpte dem som behövde det. Som hon sagt i intervjun gick hon runt och erbjöd stöd till dem som markerade men även dem som inte vågade fråga om hjälp. Hon satte sig på en pall bredvid eleven och försökte m.h.a. frågor få dem att förstå hur de kunde lösa problemen. Genom denna observation kunde jag se kopplingen till Vygotskys teori om proximal utvecklingszon och den handledande roll, som Anita hade nämnt i intervjun.

Då 45 minuter av lektionen hade gått avbröt läraren eleverna i sina uppgifter för att öppna dagens kalenderlucka. Varje dag öppnar klassen dagens sportlucka, vilken föreslår rörelser som rastgymnastik.  I ungefär 5 minuter fick klassen röra på sig, för att sedan fortsätta med sitt arbete. Själv tyckte jag rastgymnastiken var en bra idé då lektionerna är 75 minuter långa.
Efter ett 15 minuters arbetspass var det dags för lunch. Jag tackade för min del och lämnade barnen till att fortsätta med sin dag.

De tre viktigaste punkterna som motsvarade de tre olika hörnen i den Didaktiska Triangeln, som jag lade märke till i intervjun var, elevcentreringen, handledande rollen och ämneshelheterna. Jag tycker nästan alla dessa punkter var klara i Anitas sätt att undervisa. Elevcentreringen och handledande rollen kom fram då Anita istället för att ha en auktoritär roll var läraren står i centrum, fokuserade på elevernas kunskap i ämnet och utvecklade deras tankar genom att ställa frågor om det nya området. Hon tog också olika inlärningsmetoder i beaktande i de olika delarna av undervisningen. Hon började med ett mycket konkret exempel av symmetri, vilket hjälpte eleverna att greppa konceptet. Detta exempel hjälpte eleverna att svara på de frågor hon ställde och fick dem att själv lära sig nytt. Ämneshelheterna kom inte så starkt fram i den lektionen som jag observerade, eftersom dagens lektion endast handlade om geometri, inga kopplingar mellan geometri och andra ämnen gjordes under denna lektion.

Sedan min tid i skolan har lektionerna blivit mycket mer elevcentrerade. Elevernas individuella behov och intressen tas mycket mer i beaktande, vilket jag anser vara bra. Den elevcentrerade approachen leder till att elevernas eget intresse för ny kunskap och lärande förstärks, vilket är en mycket bra egenskap i mina ögon. Ämneshelheterna är också en mycket bra idé, eftersom jag själv minns att jag i flera tillfällen ifrågasatt nyttan av vissa ämnen. Jag anser att ämneshelheterna kommer att få eleverna att i tidigare förstå nyttan av alla ämnen och hur alla delområden bildar en stor helhet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti